Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10983/15287
Title: Visión para el futuro
Other Titles: Visions for the future
Authors: Caicedo, Luis Fernando
Eilas Rojas, Campo
Keywords: CASAS
TRADICIÓN
GUADUA
BAMBÚ
CONSTRUIR
RESISTENTE TERREMOTOS
ESPACIOS SOCIALES
HOUSES
TRADITION
BAMBOO
BAMBOO
BUILD
SEISMIC RESISTANT
SOCIAL SPACES
Issue Date: Dec-2004
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Diseño
Citation: Caicedo, L. F., Eilas Rojas, C.(2004). Visions for the future. Revista arquitectura, 6, pág. 5
Abstract: BAMBOO HOUSING PROJECT IN COFFEE HARVESTING REGION RECOVERING FROM AN EARTHQUAKE IN COLOMBIA A house does not have to be built according to other patterns apart from tradition to reach acceptance inside a culture already formed. The tradition of the houses built in guadua (bamboo) is millennia in our lands and constitutes a sustainable way to build. This way of building is resistant against earthquakes and always survives. In this social proyect social spaces were organized on several scales to integrate a craft market into pedestrian routes of the population of Chinchiná.
Description: p. 5
Bibliography References: 1 BONNARD, Andre. Poesía de los dioses. En: Revista Eco, (Julio de 1968). No 261. Bogotá: Buchhols, 1968. p. 287

2 MÜLLER, Werner; VOGEL, Günter, Atlas de arquitectura I. Madrid: Alianza Editorial, 1984-1999. p.151 “Los aqueos eolios son expulsados o sometidos. Los jonios pueden mantenerse en Eubea y en el Ática o repartirse por las cícladas. La oleada migratoria desencadenada alcanza Asia menor, cuya costa occidental (Eolia y Jonia) es colonizada

3 MARTIENSSEN, Ronald, Distin, La idea del espacio en la arquitectura griega. Witwatersrand University Press, 1958. p. 63. Trad. G. Arteaga. The earliest chthonic ceremonies, then, were held in the open air, probable in some form of enclosure suggested by the natural conformation of its surroundings or by a clearing in a grove, and such rites as were performed in sacrifice or other demonstration took place before the symbol, external to it and only in an implied (not constructed) enclosure. The substitution of an anthropomorphic symbol for a purely natural or non-representational object may be assumed in principle to be the starting point for providing a constructed protection or “house” for the deity symbol. This change-over from a chthonic symbol to an Olympian form of religion thus becomes closely associated with the deliberate creation of a formal architectural framework for the whole procedure of religious ceremony.”

4 LEVI-STRAUSS, Claude, El pensamiento salvaje, México: Fondo de Cultura Económica, 1964. Primera edición en francés, 1962. Quinta reimpresión en español, 1984. Ver, capítulo I, “La ciencia de lo concreto”.

5 MARTIENSSEN. op. cit., p. 62 “…Está más allá del propósito de esta tesis tratar acerca de los problemas extremadamente complejos que surgen de la total estructura de las creencias y los ritos griegos, pero debemos tratar de asumir que la concepción antropomórfica de los dioses fue un proceso de desarrollo que involucra un cambio que va desde el reconocimiento de las misteriosas e implacables fuerzas de la naturaleza hasta la creencia en ciertos dioses “definidos y personales”. En otras palabras, hubo un cambio del fetichismo al politeísmo que, en su lugar, se reflejó positivamente en la disposición consciente de los lugares de culto.” “…It is beyond the scope of the present thesis to comment upon the extremely complex problems arising from the whole structure of Greek ritual and belief, but we may broadly assume that the anthropomorphic conception of the gods was a developing process which involved a change from the recognition of the mysterious and implacable forces in nature, to a belief in certain `definite and personal´ gods. IN other words, there was a change from fetishism to polytheism which in turn was positively reflected in the conscious arrangement of sacred places of worship.”

6 Este proceso, que se ha verificado igualmente en distintas culturas de la antigüedad, por supuesto, no es tan abstracto como se ha descrito. El término “civilización” está implicando transformaciones significativas en la esfera de la producción de bienes materiales, la aparición del comercio formalizado y el progresivo desplazamiento del centro de la vida social hacia las ciudades. Se sabe que el ejercicio especializado del comercio, por ejemplo, está en la base de la invención de la contabilidad, como una forma rudimentaria de las matemáticas, la cual es, a su vez, la forma rudimentaria de la escritura. En general, ese devenir cultural que apunta hacia la civilización, podría considerarse también como un proceso de desarrollo de la comunicación que cada vez más se ve obligado a apelar a los signos, y a prescindir de la comunicación directa fundada en la experiencia personal
URI: http://hdl.handle.net/10983/15287
ISSN: 1657-0308 (impreso)
2357-626X (electrónico)
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