Title: Consideraciones sobre las teorías de medición: un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem (TRI)
Authors: Avendaño Prieto, Bertha Lucía
Medellín Lozano, Elvers William
Keywords: MEDICIÓN
TEORÍA CLÁSICA DE LA PRUEBA
TEORÍA DE LA GENERALIZACIÓN
ARTÍCULO TEORÍA DE RESPUESTA
CARACTERÍSTICA DE LA CURVA DEL ARTÍCULO
MEASUREMENT
TEST CLASIC THEORY
GENERALIZATION THEORY
ITEM RESPONSE THEORY
ITEM CURVE CHARACTERISTIC
Issue Date: Jul-2001
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Avendaño Prieto, B., & Medellín Lozano, E. (2001). Consideraciones sobre las teorías de medición: un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem (TRI). Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 87-98. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/591
Abstract: This article shows a review of the theories developed about the measurement of variables in psychology. It presents a historic revision and the main aspects of the Test Classic Theory (TCT), the Generalization Theory (GT) and the Item Response Theory (TRI).Given the importance that today has the TRI, a hipothetic example is used in order to explain and interpret some of the most important results of the information analyses supported by this theory.
Bibliography References: Aiken, L. (1996). Tests Psicológicos y Evaluación. México: Prentice Hall.

Anastasi, A. y Urbina, S. (1997). Psychological Testing. New Jersey: Prentice Hall.

Brown, F. (1980). Principios de Medición en Psicología y Educación. México: Manual Moderno.

ICFES (2000). Admisión a la Educación Superior: Algunos Temas de Discusión. Bogotá.

Kerlinger, F. (1988). Investigación del Comportamiento. México: McGraw-Hill.

Linacre, J. y Wright, B. (1999). A User’s Guide to Winsteps. Chicago: MESA Press.

Martínez, R. (1995). Psicometría: Teoría de los Tests Psicológicos Educativos. México: Editorial Síntesis Psicológica.

Medellín, E. (2001). Fundamentos de la Medición en Psicología. En Construcción de Pruebas Objetivas para la Evaluación de Conocimientos en el Aula. Revista Aula Psicológica, Volumen 2 páginas 129 a 171. Bogotá: Facultad de Psicología, Universidad El Bosque.

Muñiz, J. (1990). Teoría de Respuesta a los ítems. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.

Muñiz, J. (1994). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.

Muñiz, J. (1998). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.

Murphy, K; Davidshofer, C. (1994) Psycological Testing. New Jersey: Prentice Hall.

Nunnally, J. y Bernstein, I. (1995). Teoría Psicométrica. México: Editorial McGraw-Hill.

Pardo, C. (2000). Transformaciones en las Pruebas para Obtener Resultados Diferentes. Bogotá: ICFES.

Rocha, M. y Pardo, C. (2000). Admisión a la Educación Superior. Bogotá: ICFES.

Wrigth, B. y Stone, M. (1998). Diseño de Mejores Pruebas. México: CENEVAL.
URI: https://hdl.handle.net/10983/22782
ISSN: 0123-9155
Is part of: Acta Colombiana de Psicología, No. 5 (jul. 2001); p. 87-98
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
591-1656-1-SM.pdfArtículo principal638.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.