Title: Relación entre los factores sociodemográficos y académicos, el estilo cognoscitivo y el sistema de valores, con el rendimiento académico en alumnos de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia
Authors: Orjuela Roa, Luz Iris
Ravelo Contreras, Ernesto
Keywords: COGNITIVE STYLES
VALUES
ACADEMIC PERFORMANCE
SOCIO-DEMOGRAPHIC FAC¬TORS
ESTILOS COGNITIVOS
VALORES
DESEMPEÑO ACADÉMICO
FACTORES SOCIODEMOGRÁFICOS
Issue Date: Nov-1999
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Orjuela Roa, L., & Ravelo Contreras, E. (1999). Relación entre los factores sociodemográficos y académicos, el estilo cognoscitivo y el sistema de valores, con el rendimiento académico en alumnos de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 73-93. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/622
Abstract: The objective of this research was to relate socio-demographic factors, cognitive style and value system to the academic performance of Psychology students at the Católica University of Colombia, in the second term of 1997.The design used was a descrip¬tive-correlational with a sample of 196 students in representation of the whole popu¬lation of the Psychology department. The data collection instruments used were a socio demographic data survey, the Values System Test by Gordon, and the Cognitive Style Test validated by Hederich.The data base was conducted with the aid of the EXCEL program and the statistical analysis with the aid of the SPSS (Windows) statistics program.The results show that State test scores and interpersonal conformity values may predict the academic performance of students. It was also found an important asociation between high cognitive style and academic performance of students.
Bibliography References: Ausubel: D. (1976). Psicología educativa. México: editorial Trillas.

Bloom, B. (1977). Características humanas y aprendizaje escolar: Bogotá, Ed. Voluntad.

Briones, G. (1995). Preparación y evaluación de proyectos educativos. Convenio Andrés Bello.

Brunner, (1988). Desarrollo cognitivo y educación.

Carretero, M. (1997). Introducción a la psicología cognitiva. Madrid. Editorial Aique.

Chadwick, C. (1998). La psicología de aprendizaje. Enfoque constructivista. Internet.

Gagñe, R. (1979). Las condiciones del aprendizaje. México. MEN. Programas Educativos.

Gardner, H. (1985). La nueva ciencia de la mente. Barcelona. Editorial Paidos

González, L.E. (1992). Innovación en la educación universitaria en América Latina. Proyecto PREDE-OEA. Chile. Centro universitario de desarrollo.

Gordon, L. (1996). Cuestionario de valores personales e interpersonales. Madrid: TEA.

Hederich, C. y Camargo, A. (1993). Diferencias cognitivas y subculturas en Colombia. Santafé de Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional -Centro de Investigaciones CIUP.

Ley General de educación (1994). Ley 115. Imprenta nacional

Ley Educación Superior (1992). Ley 30. Imprenta nacional.

Martínez, P. (1982). Elaboración de una escala y evaluación de valores en dos grupos de ex gamines del programa Bosconia. Tesis de grado profesional, Universidad Católica de Colombia, Bogotá.

Novak, J. y Gowin, B. (1988). Aprendiendo a aprender España: editorial Martínez roca.

Ontoria, A. (1994). Mapas Conceptuales. Madrid: Editorial Narcea.

Pozo, J. (1993). Teorías cognitivas del aprendizaje. Ed. Morata. Madrid.

Puche, R. y Gillieron, Ch. (1992) Volver a Piaget? Centro editorial de la Universidad del Valle.

Witkin, H. y Goodenough, D. (1981). Estilos cognitivos naturaleza y orígenes. Madrid: editorial piramide.
URI: https://hdl.handle.net/10983/23063
ISSN: 0123-9155
Is part of: Acta Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 73-93
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
622-1718-1-SM.pdfArticulo principal1.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.