Examinando por Materia "INSTRUCTIONS"
Mostrando1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de clasificación
- PublicaciónAcceso abiertoEfecto del contacto con instrucciones, la especificidad e historia instruccional en la insensibilidad al cambio contingencial en tareas de igualación de la muestra de primer orden en humanos(Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología, 2007-12) Ortiz-Rueda, Gerardo; Pacheco-Ortega, Verónica; Bañuelos-Pineda, Iris; Plascencia-Jáuregui, LourdesThe objective of the present study was to explore if the provision of explicit instructions prior to contingency contact, the degree of instructional specificity, as well as the instructional history of the subjects, affect the sensitivity to the change of contingencies. 20 undergraduate students were assigned to one of five experimental groups that were different both in the type of received instruction (i.e. specific, generic and/or minimum) and in the maintenance or change of the instruction between conditions, using a first order matching-to-sample task. In the first condition, the correct relation during all sessions was one of similarity, whereas in the second phase, during the second half of each session's trials the relation criterion (i.e. contingency) was modified without previous warning from similarity to difference (i.e. the Comparative Stimuli did not share any of the characteristics of the Sample Stimulus). Unlike a previous study by Ortiz et al. (in press), the results showed that providing contact with the instructions produced higher insensitivity indexes, as well as greater differences between groups, an indication that the description given prior to the contact with the contingencies of the task could acquire an instructional function.
- PublicaciónAcceso abiertoEfectos de diferentes tipos de entrenamiento en el aprendizaje de una discriminación condicional(Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología, 2015-06) Rodríguez-Pérez, María Elena; Silva-Castillo, Luis Hernando; Bautista-Castro, Luis René; Peña-Correal, Telmo EduardoSe diseñó un experimento para analizar el papel funcional de la retroalimentación, las instrucciones y la observación de un modelo aprendiz empleando una tarea de igualación a la muestra de segundo orden. Treinta y nueve estudiantes se asignaron aleatoriamente a uno de los tres grupos experimentales que difirieron en el entrenamiento: exposición directa a la tarea, observación de un modelo aprendiz (confederado), o uso de instrucciones precisas sobre los criterios de igualación. A algunos participantes se les ofreció un incentivo económico por su participación. Se encontró que las instrucciones precisas promovieron un aprendizaje más acelerado en comparación con los otros tipos de entrenamiento. El empleo del incentivo económico tuvo un efecto diferencial según el tipo de entrenamiento; hizo que los participantes tuvieran un mejor desempeño en la condición de observación del modelo aprendiz, pero no influyó en los otros tipos de entrenamiento. Estos resultados sugieren que el incentivo puede operar como un factor motivacional o disposicional, dado que afecta la probabilidad del establecimiento del control abstracto del estímulo.
- PublicaciónAcceso abiertoPrecisión instruccional, retroalimentación y eficacia: efectos sobre el entrenamiento y transferencia en una tarea de discriminación condicional en adultos(Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología, 2002-10) Martínez, Héctor; Ortiz, Gerardo; González, AdrianaThirty college students were exposed to accurate instructions and continuous (Experiments1 and 2) or delayed (Experiment 3) feedback during training in conditional discriminationtasks. The effectiveness of instructional control on transfer-test performance was evalu-ated. Subjects received one of two training sequences (similarity/difference or difference/similarity) with first-order matching to sample. Transfer tests (similarity or difference)were presented after each training phase (similarity or difference); a final transfer test(similarity and difference) was presented after the entire training sequence was completed.Results showed effective performances during training and initial transfer test; but perfor-mance in a final test with major requirements for transfer was poorer (Experiments 1 and2). In Experiment 3 the transfer -test instructions highlighting previous training were intro-duced, and effective performance resulted. These data suggest that the characteristics ofstimuli, instructions and feedback are relevant variables interacting for the instructionalcontrol and the transfer of effective performances in conditional discrimination tasks.