Examinando por Materia "MORTALIDAD ACADÉMICA"
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- PublicaciónAcceso abiertoFactores de mortalidad académica en la asignatura cálculo diferencial. Caso estudiantes de ingeniería de la Universidad Católica de Colombia(Bogotá: Universidad Católica de Colombia. Departamento de Ciencias Básicas, 2017, 2017) Torrijos-Cobos, Margarita MaríaThis paper presents the results of identifying the variables that directly affect the academic performance of engineering students from Universidad Católica de Colombia in the Differential Calculus course. The data used came from three sources: the academic results of the students enrolled in the Differential Calculus courses from the School of Engineering programs in 2013-1, 2013-3 and 2014-1; the results of the admission test taken by freshman students; and the information in the database of the System for Prevention and Analysis of Dropouts in Higher Education Institutions (SPADIES) (Ministerio de Educación Nacional, 2008). Based on the information obtained, a descriptive and inferential statistical analysis was conducted with the SPSS software. The variables affecting the academic mortality of the students were determined with the indexes obtained from the different statistical variables, and through the comparative and matching analysis.
- PublicaciónAcceso abiertoInternacionalización del currículo. Una experiencia en la asignatura fundamentos de matemáticas(Bogotá: Universidad Católica de Colombia. Departamento de Ciencias Básicas, 2017, 2017) Torrijos-Cobos, Margarita María; Martínez-López, Giovanni; Garay-Garay, Fredy Ramón; Sánchez-Acero, Francisco AlejandroEn lo que sigue se presentará una experiencia de internacionalización de currículo en la asignatura Fundamentos de matemáticas, del programa de Psicología de la Universidad Católica de Colombia. Esta incluye la adaptación de una experiencia exitosa en un contexto no local y la aplicación de una propuesta didáctica para la enseñanza de los sistemas numéricos. Los resultados son visibles en la evaluación docente, las tasas de mortalidad en la asignatura y competencias internacionales, y evidencian que la propuesta constituye una iniciativa para transformar las prácticas docentes.