Title: Evolución paralela del relato fílmico y la arquitectura de los cines entre 1900 y 1930: atención especial al caso español
Authors: Lavilla-Iribarren, Ana C.
Keywords: ARQUITECTURA FUNCIONALISTA
INDUSTRIA CINEMATOGRÁFICA
ODEÓN
PABELLONES
SALAS DE ESPECTÁCULOS
FUNCTIONALIST ARCHITECTURE
FILM INDUSTRY
ODEON
PAVILIONS
SHOW ROOMS
Issue Date: Jul-2016
Citation: Lavilla-Iribarren, A. (2016). Evolución paralela del relato fílmico y la arquitectura de los cines entre 1900 y 1930. Atención especial al caso español. Revista de Arquitectura, 18 (2), p. 60-70. doi:10.14718/RevArq.2016.18.2.6
Abstract: The evolution of cinematographic projection rooms has been studied in a fragmented way according to geographic regions or styles and without establishing relations to the improvements experienced by the motion pictures themselves and the requirements for their exhibition. Based on a bibliographical revision of specialized journals and a database search in archives and film libraries of different European cities, this article explores the concordance between the progress made in filmography and movie theaters, from the first experimental movies in the early twentieth century exhibited in street fairs, to the great blockbusters of the 1930s projected in cinema palaces. A special attention is given to the movie theaters built in Spain, which served as a vehicle for the introduction and consolidation of avantgarde styles in the Iberian peninsula.
La evolución de las salas para la proyección cinematográfica ha sido estudiada de manera fragmentada atendiendo a regiones geográficas o estilos, y sin establecer relaciones con el perfeccionamiento experimentado por las propias películas y los requerimientos para su exhibición. A partir de la revisión bibliográfica de publicaciones periódicas especializadas, y la consulta de bases de datos en archivos y filmotecas de distintas ciudades europeas, el presente artículo explora la concordancia entre el progreso acontecido en la filmografía y los cinematógrafos, desde las primeras cintas experimentales de principios del siglo XX exhibidas en las ferias ambulantes, hasta las grandes superproducciones de los años treinta proyectadas en los palacios para el cine. Se prestará un especial interés a los cines construidos en España, que sirvieron como vehículo de entrada y consolidación de los estilos vanguardistas en la península ibérica.
URI: http://hdl.handle.net/10983/14832
ISSN: 1657-0308 (impreso)
2357-626X (electrónico)
Is part of: Revista de Arquitectura, Vol. 18, no. 2 (jul.-dic. 2016); p. 60-70
Appears in Collections:CAH. Revista de Arquitectura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RevArq18-2 06 AnaLav Filmico.pdf8.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.