Title: El método en dos investigaciones urbanas: Estación Plaza de Bolívar e Imaginarios y representaciones en el transporte público de pasajeros
Authors: Pérgolis, Juan Carlos
Keywords: CULTURA Y ESPACIO URBANO
IMAGINARIOS SOCIALES
SEMIÓTICA CULTURAL URBANA
HISTORIA URBANA
MOVILIDAD
CULTURE AND SOCIAL URBAN
IMAGINARY SPACE
URBAN CULTURAL SEMIÓTICA
URBAN HISTORY
MOBILITY
Issue Date: Dec-2008
Citation: Pérgolis, J. C. & Valenzuela G, J. (2008). El método en dos investigaciones urbanas: Estación plaza de Bolívar e Imaginarios y representaciones en el transporte público de pasajeros. Revista de Arquitectura, 10 (1), p. 15-25 http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/RevArq/article/view/779/809
Abstract: The first urban investigations were carried out starting from the semiótica in the ways and they looked for to define those elements or significant that transmit the city meaning. Then, he/she incorporated the category desire that allowed to look at the sense of the city beyond their formal meaning, this is the significant practice. Inside this investigation line, the observation that here is presented, it passed of a static look in the work “Station Square of Bolívar”, to a city in movement in the work “Imaginary and representations in the public transportation of passengers.” Among these two investigations a methodological change induced by the movement and the necessity of looking for fragmentary scenes along journeys took place. The objective of this article is to confront those methodologies, the hypotheses and the theoretical references of both investigations.
Las primeras investigaciones urbanas se realizaron a partir de la semiótica de las formas y buscaban definir aquellos elementos o significantes que trasmiten el significado de ciudad. Luego, se incorporó la categoría deseo que permitió mirar el sentido de la ciudad más allá de su significado formal, esto es la práctica significante. Dentro de esta línea de investigación, la observación, que acá se presenta, pasó de una mirada estática en el trabajo “Estación Plaza de Bolívar”, a una ciudad en movimiento en el trabajo “Imaginarios y representaciones en el transporte público de pasajeros”. Entre estas dos investigaciones se produjo un cambio metodológico inducido por el movimiento y la necesidad de buscar escenas fragmentarias a lo largo de recorridos. El objetivo de este artículo es confrontar esas metodologías, las hipótesis y las referencias teóricas de ambas investigaciones.
URI: http://hdl.handle.net/10983/15144
ISSN: 1657-0308 (impreso)
2357-626X (electrónico)
Is part of: Revista de Arquitectura, Vol. 10 (ene.-dic. 2008); p. 15-25
Appears in Collections:CAH. Revista de Arquitectura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RevArq10 Conte 03 JuaCarPer b.pdf1.69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.