Title: Formación de clases de equivalencia en niños prelingüísticos de 11 meses de edad
Other Titles: Equivalence class formation in 11-month-old pre-linguistic infants
Formação de classes de equivalência em crianças pré-linguísticas de 11 meses de idade
Authors: Quezada Velázquez, Adriana Gabriela
Padilla Vargas, María Antonia
Flores Aguirre, Carlos Javier
Keywords: RELACIONES DE EQUIVALENCIA
DESARROLLO LINGÜÍSTICO
NOMBRAMIENTO
IGUALACIÓN ARBITRARIA
NIÑOS PRELINGÜÍSTICOS
EQUIVALENCE RELATIONS
LANGUAGE DEVELOPMENT
NAMING
ARBITRARY MATCHING-TO-SAMPLE
PRE-LINGUISTIC INFANTS
CRIANÇAS PRÉ-LINGUÍSTICAS
DESENVOLVIMENTO LINGUÍSTICO
IGUALAÇÃO ARBITRÁRIA
NOMEAR
RELAÇÕES DE EQUIVALÊNCIA
Issue Date: Feb-2018
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Quezada Velázquez, A., Padilla Vargas, M., & Flores Aguirre, C. (2017). Equivalence class formation in 11-month-old pre-linguistic infants-Formación de clases de equivalencia en niños prelingüísticos de 11 meses de edad-Formação de classes de equivalência em crianças pré-linguísticas de 11 meses de idade. Acta Colombiana de Psicología, 21(1). Recuperado de http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/1397
Abstract: En varios estudios se ha intentado evaluar el rol del nombramiento en la emergencia de relaciones de equivalencia, sin embargo, los resultados son inconsistentes, ya que existen reportes de emergencia de equivalencia en ausencia de nombramiento, y algunos autores señalan que el nombramiento es necesario para que emerja equivalencia. El objetivo del presente estudio fue evaluar la emergencia de relaciones de equivalencia en niños prelingüísticos. Se usó una muestra de cinco infantes de entre 11 y 12 meses de edad que fueron entrenados en cuatro discriminaciones condicionales (A1-B1, A2-B2, B1-C1, B2-C2) para formar dos clases de tres miembros. Los participantes fueron evaluados en reflexividad, simetría, transitividad y equivalencia, y todos lograron puntajes mayores al 75 % de aciertos en todas las pruebas. Como resultado, los porcentajes de respuestas correctas fueron mayores al 80 % en la prueba de reflexividad, variaron entre 75 y 100 % en la de simetría, promediaron 75 % en la de transitividad, y variaron entre 87.5 % y 100 % en la de equivalencia. Estos resultados apuntan a que no es necesario contar con algún tipo de repertorio lingüístico expresivo para que emerjan relaciones de equivalencia.
Bibliography References: Arntzen, E., & Nikolaisen, S. L. (2011). Establishing equivalence classes in children using familiar and abstract stimuli and many-to-one and one-to-many training structures. European Journal of Behavior Analysis, 12(1), 105-120. DOI: 10.1080/15021149.2011.11434358.

Arntzen, E., & Vaidya, M. (2008). The effect of baseline training structure on equivalence class formation in children. Experimental Analysis of Human Behavior Bulletin, 29, 1-8. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/237010587_The_effect_of_baseline_training_structure_on_equivalence_class_formation_in_children.

Carp, C. L., & Petursdottir, A. I. (2015). Intraverbal naming and equivalence class formation in children. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 104(3), 223-240. DOI: 10.1002/jeab.183.

Carr, D., Wilkinson, K. M., Blackman, D., & McIlvane, W. J. (2000). Equivalence classes in individuals with minimal verbal repertories. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 74(1), 101-114. DOI:10.1901/jeab.2000.74-101.

De Alcântara Gil, M. S. C., de Oliveira, T. P., & McIlvane, W. J. (2011). Conditional Discriminations by Preverbal Children in an Identity Matching-to-Sample Task. The Psychological Record, 61(3), 327-340. Recuperado de https://www.ncbi. nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3182459/.

Devany, J., Hayes, S. C., & Nelson, R. O. (1986). Equivalence class formation in language-able and language-disabled children. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 46(3), 243-258. DOI: 10.1901/jeab.1986.46-243.

Dugdale, N., & Lowe, F. C. (1990). Naming and stimulus equivalence. En D. E. Blackman & H. Lejeune (Eds). Behavior Analysis in Theory and Practice: Contributions and Controversies (pp.115-138). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Fields, L., & Verhave, T. (1987). The structure of equivalence classes. Journal of the experimental analysis of behavior, 48(2), 317-332. DOI: 10.1901/jeab.1987.48-317.

Fields, L., Verhave, T., & Fath, S. (1984). Stimulus equivalence and transitive associations: A methodological analysis. Journal of the Experimental Analysis of behavior, 42(3), 143-157. DOI: 10.1901/jeab.1984.42-143.

Horne, P. J., Hughes, J. C., & Lowe, C. F. (2006). Naming and categorization in young children. IV. Listener behavior training and transfer of function. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 85(2), 247-273. DOI: 10.1901/ jeab.2006.125-04.

Horne, P. J., & Lowe, C. F. (1996). On the origins of naming and other symbolic behavior. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 65(1), 185-24. DOI: 10.1901/ jeab.1996.65-185.

Horne, P. J., Lowe, C. F., & Randle, V. R. L. (2004). Naming and categorization in young children: II. Listener Behavior training. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 81(3), 267-288. DOI: 10.1901/jeab.2004.81-267.

Jordan, C. R., Pilgrim, C., & Galizio, M. (2001). Conditional discrimination and stimulus equivalence in young children following three different baseline training procedures. Experimental Analysis of Human Behavior Bulletin, 19, 3-7.

Lazar, R. M., Davis-Lang, D., & Sanchez, L. (1984). The formation of visual stimulus equivalence in children. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 41(3), 251-266. DOI: 10.1901/jeab.1984.41-251.

Lowe, C. F., Horne, P. J., Harris, F. D. A., & Randle, V. R. L. (2002). Naming and categorization in young children vocal tact training. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 78(3), 527-549. DOI: 10.1901/jeab.2002.78-527.

Luciano, C., Gómez-Becerra, I., & Rodríguez-Valverde, M. (2007). The role of multiple-exemplar training and naming in establishing derived equivalence in an infant. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 87(3), 349-365. DOI: 10.1901/jeab.2007.08-06.

McIlvane, W. J., Gerard, C. J., Kledaras, J. B., Mackay, H. A., & Lionello-DeNolf, K. M. (2016). Teaching stimulus–stimulus relations to minimally verbal individuals: reflections on technology and future directions. European Journal of Behavior Analysis, 17(1), 49-68. DOI:10.1080/15021149.2 016.1139363.

Newborg, J., Stock, J. R., & Wnek, L. (1996). Inventario del desarrollo BATTELLE. España: TEA Ediciones.

O’Donnell, J., & Saunders, K. J. (2003). Equivalence relations in individuals with language limitations and mental retardation. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 80(1), 131-157. DOI: 10.1901/jeab.2003.80-131.

Peláez, M., Gewirtz, J. L., Sanchez, A., & Mahabir, N. M. (2000). Exploring stimulus equivalence formation in infants. Behavior Development Bulletin, 9(1), 20-25. Recuperado de http://psycnet.apa.org/journals/bdb/9/1/20.html.

Pilgrim, C., Click, R., & Galizio, M. (2011). A Developmental Analysis of Children's Equivalence-class Formation and Disruption. Acta de investigación psicológica, 1(1), 55-76. Recuperado de http://scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S 2007-48322011000100006&lng=es&tlng= en.

Saunders, R. R., Drake, K. M., & Spradlin, J. E. (1999). Equivalence class establishment, expansion, and modification in preschool children. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 71(2), 195-214. DOI: 10.1901/jeab.1999.71-195.

Sidman, M. (1990). Equivalence Relations: Where do they come from? En D. E. Blackman & H. Lejeune (Eds.), Behavior Analysis in Theory and Practice: Contributions and Controversies (pp. 93-114). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Sidman, M. (1994). Equivalence relations and contingency analysis: the analytic units. En M. Sidman, Equivalence relations and behavior: A research story (pp. 321-365). Boston: Authors Cooperative, Inc.

Sidman, M. (2000). Equivalence relations and the reinforcement contingency. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 74(1), 127-146. DOI:10.1901/jeab.2000.74-127. Sidman, M. (2009). Equivalence relations and behavior: an introductory tutorial. The Analysis of Verbal Behavior, 25(1), 5-17. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ articles/PMC2779070/.

Sidman, M., & Tailby, W. (1982). Conditional discrimination vs. matching to sample: an expansion of the testing paradigm. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 37(1), 5-22. DOI: 10.1901/jeab.1982.37-5.
URI: http://hdl.handle.net/10983/15654
ISSN: 0123-9155
metadata.dc.relation.ispartof: Acta Colombiana de Psicología, Vol. 21, no. 1 (ene.-jun. 2018); p. 280-289
Appears in Collections:Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formación de clases de equivalencia en niños.pdfArtículo en español806.05 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Equivalence class formation in 11-month.pdfArtículo en ingles784.73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.