Title: Diseño y estandarización de un instrumento de desarrollo para niños con síndrome Down de 0 a 36 meses de edad cronológica, de la ciudad de Bogotá
Authors: Hewitt Ramírez, Nohelia
Rozo Sánchez, Ma. Margarita
Keywords: EVALUACIÓN DEL DESARROLLO
SÍNDROME DE DOWN
RETRASO MENTAL
RETRASO MENTAL MODERADO
DEVELOPMENTAL ASSESSMENT
DOWN SYNDROME
MENTAL RETARDATION
MODERATE MENTAL RETARDED
Issue Date: Jul-2001
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Hewitt Ramírez, N., & Rozo Sánchez, M. (2001). Diseño y estandarización de un instrumento de desarrollo para niños con síndrome Down de 0 a 36 meses de edad cronológica, de la ciudad de Bogotá. Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 23-39. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/588
Abstract: This research designed and standardized a developmental assessment instrument. It is for children with Down syndrome age birth to 36 months. The standardization study worked with 105 children from different social economical status and from different institutions (Health providers and Special Education Programs). The children had moderate mental retarded and had a genetic diagnostic, without other psychological disorders associated. The sample involved five groups per age (0-6; 7-12; 13-18; 19-24; and 25-36 months). It was used a descriptive correlation analyses. The internal consistency coefficient by Kuder- Richardson is 0.98. The instrument has for interpretation 25 norm tables per age in the psychomotor, socioaffective, communication and cognitive areas.
Bibliography References: Bautista, C. (1993) Desarrollo del niño menor de 7 años. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.

Bermejo, V (1994). Desarrollo Cognoscitivo. Barcelona: Aguilar.

Burns, Y; Gunn, P (1995). El síndrome Down. Barcelona: Herder.

Candel, I (1989). El desarrollo psicológico en los niños con síndrome Down en edad preescolar. Barcelona: Salvar Editores.

Candel, I (1989) El desarrollo psicológico de los niños con síndrome Down en sus primeros años. Revista Avances. Corporación Síndrome Down. Bogotá.

Cicchetti, D., y Baeeghly, M. (1990). Children with down síndrome. Special child publications Seattle. Washington.

Cunningham, C., y Sope (1987). Dawn’s Sídrome and introduction for parents. London: Souvenir Press.

Jasso (1991). Mitos y realidades del niño Down. México: Manual Moderno.

Lewis, V (1991). Desarrollo y Déficits: Ceguera, sordera, déficit motor, síndrome de Down, Autismo. Barcelona: Paidós.

Luria, A (1980). Lenguaje y Pensamiento. Barcelona: Fontanella.

Montealegre, R (1989). El lenguaje y la construcción de conceptos en el niño. Santafé de Bogotá.

Ortiz, N (1991). Escala abreviada del desarrollo EAD-I: Manual de instrucciones. Santafé de Bogotá Ministerio de Salud.

Papalia, D., y Wendkos, S. (1993). Psicología del desarrollo humano. México: McGraw Hill.

Piaget, J (1975). Seis estudios de psicología. Barcelona: Seis Barral, S.A.

Sattler, J (1996). Evaluación Infantil. México: Manual Moderno.

Troncoso, M., Flórez, J. (1991). Síndrome Down y educación. Barcelona: Salvat editores.

Vigotsky, L (1934). (trad). Pensamiento y lenguaje en investigaciones psicológicas escogidas. Moscú: Academia de ciencias pedagógicas. 1989.
URI: https://hdl.handle.net/10983/22722
ISSN: 0123-9155
Is part of: Acta Colombiana de Psicología, No. 5 (jul. 2001); p. 23-39
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
588-1650-1-SM.pdfArtículo principal959.62 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.