Title: Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
Authors: Jaimes Osma, Jesús Enrique
Keywords: DISCAPACIDAD VISUAL
PERSONALIDAD
16 PF
SOFTWARE DESARROLLADO
VISUAL IMPAIRMENT
PERSONALITY
16 PF
SOFTWARE DEVELOPED
Issue Date: Jul-2001
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Jaimes Osma, J. (2001). Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C. Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 123-134. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/593
Abstract: This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogota, Colombia. The interitem consistency coefficient Alpha was 0.3758. The procedure of content related validation involved 17 experts who assessed relevance, pertinence, and editing of the 13 modified items. The software lets the individual to answer the test alone: it provides the score profile and permits recalculate the ditlerent ype of Test Scores, (percentiles and decatypes). The profiles are per gender with the of those direct and derived scores.
Bibliography References: Bichof (1990). Interpretación de las teorías de personalidad. México: Trillas.

Cattell, R. (1972). El análisis científico de la personalidad. Barcelona: Fontanella.

Codina, B. (1992). La evaluación psicológica y educativa de las personas ciegas y deficientes visuales en España. Revista Integración. No.10.

Elosua, R. (1994). Factores diferenciales del niño ciego en la adquisición del lenguaje. Revista de Psicología general y aplicada. 47(1).

Guevara & cols. (1997). Interacción de los rasgos de personalidad en parejas de casados, medidos a través del 16 PF. Santafé de Bogotá, D.C.: Universidad católica de Colombia. Facultad de Psicología.

Henao, O. (1997). Tecnología informática. Santafé de Bogotá, D.C. Educación y Cultura. (FECODE).

Heller, M. (1996). Tactual picture identification by blind and sighted people: effects of providing categorical information. Psychology, Winston-Salem State University, Nc 27110, USA.

Kerlinger, F. (1979). investigación del comportamiento. México: McGraw-hill.

López, M. & Yepes, M. (1996). El alumno limitado visual en el aula de clases. Colombia: Instituto nacional para ciegos.

Mar, H. (1991). Psychological evaluation of children who are deaf-blind: An overview with recommendations for practice. The nacional information clearinghouse on children who are deaf-blind. Internet.

Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis psicológica.

Ochaita, C. (1993). Psicología de la ceguera. Madrid: Alianza psicológica.

Pajón, E. (1974). Psicología de la ceguera. Madrid: Fragua.

Papagiannis, G. & cols. (1987). Information technology and education. Canada: Intemational development research center.

Saboga, F. (1985). Manual de psicometría. Bogotá: Universidad de los Andes. Departamento de Psicología.

Sattler, J. (1993). Evaluación de la inteligencia infantil y habilidades especiales. México: Manual moderno.

Thorndike, R. & Hagen, E. (1989). Tests y técnicas de medición en psicología y educación. México: Trillas.

Villa, S. (1994). Perfiles de personalidad a nivel de cargos operativos y auxiliares administrativos. Santafé de Bogotá, D. C.: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología.
URI: https://hdl.handle.net/10983/22794
ISSN: 0123-9155
metadata.dc.relation.ispartof: Acta Colombiana de Psicología, No. 5 (jul. 2001); p. 123-134
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
593-1660-1-SM.pdfArtículo principal729.2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.