Title: Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes
Authors: Beltrán P, Julio E.
Cañón D, William
Rengifo A, Luis A.
Vargas E., Nancy M.
Keywords: CURRICULUM
PROXIMAL DEVELOPMENTAL ZONE
NOVEL CURRICULUM
EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
CHILDREN
PLAN DE ESTUDIOS
ZONA DE DESARROLLO PROXIMAL
PLAN DE ESTUDIOS NOVEDOSO
PSICOLOGÍA EDUCACIONAL
NIÑOS
Issue Date: Oct-2000
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Beltrán P, J., Cañón D, W., Rengifo A, L., & Vargas E, N. (2000). Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 53-62. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/612
Abstract: This is a curricular proposal for Mild Mentally Retarded Chindren agen seven to eighteen.The program intends to give answer to children’s academic, psycological and social needs as well as to help them to reach personal independence. The curriculum theoretical support comes from the Sociocultural Developmental Theo¬ries; mainly Vigotsky’s position related to the Zone of Proximal Development. The proposal includes the description of all the curriculum aspects, the possibility to carry it out and to make the adjustments for its practical improvement.
Bibliography References: Bain, B (1983). The sociogenesis of languaje and human conduc. New York: Plenum.

Bautista, C (1993). Desarrollo del niño menor de siete años. Bogotá: Universidad Católica.

Black; G (1977). La determinación social de la actividad psíquica específicamente Humana. Buenos Aires: Stokoe.

Comes (1991). Lectura y libros para niños especiales.

Fontana, D. (1990). Fracaso en el logro académico. En Gale, A y Chapman, J. Psicología y problemas sociales. México: Trillas.

Liebert, R., Palous, M., y Straus, G. (1974). Developmental Psychology Englendwoods: Prentice Hall.

Ortiz, N. (1993). Diseño y normalización de la escala abreviada de desarrollo. Edad 1 para valoración del niño de 5 años. Ministerio de Salud de Colombia Unicef.

Vargas, N. Scoppeta, O. (1995). Evaluación del currículo de la Facultad de Psicología de la Universidad Católica de Colombia. Investigación Institucional: Santafé de Bogotá.

Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Buenos Aires: Troquel.

Vigotsky, LS. (1931). Historia de las funciones psíquicas superiores. En Compilación de obras (vol. 3) Moscú: Ediciones de la Academia de Ciencias Pedagógicas.

Vigotsky, LS. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Critica: Barcelona.
URI: https://hdl.handle.net/10983/22916
ISSN: 0123-9155
metadata.dc.relation.ispartof: Acta Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 53-62
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
612-1698-1-SM.pdfArtículo principal580.4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.