Title: Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
Authors: Jaimes Osma, Jesús Enrique
Keywords: UNDERGRADUATE STUDENTS
EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
ACADEMIC SUCCESS
CURRICULUM
ESTUDIANTES NO GRADUADOS
PSICOLOGÍA EDUCACIONAL
ÉXITO ACADÉMICO
PLAN DE ESTUDIOS
Issue Date: Oct-2000
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Jaimes Osma, J. (2000). Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 81-91. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/614
Abstract: The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Department of the University and the data were analyzed through Access under Windows 7.0 and S.PS.S 6.1. The ob¬tained results allow us to identify and evaluate academic performance for this popu¬lation. It was found that the general average for this period was 3.71/5.0 and that this average is higher from the sixth semester. In an overall level, it was observed that the averages for groups studying in the evening are slightly higher than the groups study¬ing in the morning and Research was identified as the area with higher average with 4.43 The rate for academic deficiency was 1.57% and for excellency was 39.06%, that is, 440 students of the population. Another established indicator was subject failure corresponding to 8.63%.
Bibliography References: Chavez, L. (1996). Informe de avance proceso de autoevaluación. Bogotá, U.C.C.

Celade (PNUD). (1989). Métodos de proyección de población urbana y rural ambos sexos y grupos de edades. Nota No. 23. New York: Naciones Unidas.

Celade (PNUD). (1.990). Instrumentos de demografía: estudio de referencia sobre educación en población para América Latina. Unesco.

Celade (PNUD) (1991). Demografía Desarrollo. Cuaderno No. 2, Naciones Unidas, New York.

Condemarínm M. (1981). Madurez escolar. Santiago de Chile. Andrés Bello.

Gallego, R. (1.989). Evaluación pedagógica y promoción Académica. Bogotá: Ecoe.

Imprenta Nacional, (1.996). Ley General de la Educación. Bogotá.

Kauffman R, (1971) Planeación del Sistema Educativo México: Trillas.

Klausmeier, H. Psicología Educativa. México: Técnica Ciencia, 1977.

Mosquera, (1990) Hacía una universidad moderna e investigativa. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Molano M, (1992). De la calidad a la calidad integral, Bogotá: Leasing Ganadero.

Pallares, E. (1985). Técnicas e instrumentos de evaluación. Barcelona: CEAC.

Pressat, R. (1.977). El análisis demográfico: Métodos, Resultados y Aplicaciones. Chicago: Aldine Atherton.

Pressat, R. (1979). La práctica de la demografía. México: Fondo de Cultura Económica.

Pressat, R. (1979). Demografía estadística. Barcela: Ariel.

Vallin, J. (1.995). La Demografía, Madrid: Alianza.
URI: https://hdl.handle.net/10983/22922
ISSN: 0123-9155
metadata.dc.relation.ispartof: Acta Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 81-91
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
614-1702-1-SM.pdfArtículo principal581.19 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.