Title: Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
Authors: Hewitt Ramírez, Nohelia
Rozo Sánchez, Ma. Margarita
Keywords: DOWN’S SYNDROME
SOCIAL INTEGRATION AT SCHOOL
EDUCATIONAL STRATEGIES
SÍNDROME DE DOWN
INTEGRACIÓN SOCIAL EN LA ESCUELA
ESTRATEGIAS EDUCATIVAS
Issue Date: Nov-1999
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Hewitt Ramírez, N., & Rozo Sánchez, M. (1999). Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 95-106. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/623
Abstract: The objective of this research was to propose educational strategies that facilitate the social school integration of students with Down’s Syndrome, from the analysis of the experiences that had five handicapped children, 4 to 8 years old, at a preeschool setting. It was a qualitative-etnographic research. The data collection used were a participatory observation, a structured survey and a campus diary. The analysis of results used the following categories: interaction with others, participation in diffe¬rent activities, and participation in the educational process. The categories are the product of content analysis methods and constant comparison. The process of trian¬gulation used campus diary and observers.The conclusion is that social school inte¬gration is a beneficial alternative to individuals with Down’s Syndrome that requires a planed process and an active participation of the different educational agents.
Bibliography References: Cajiao, F., (1991). Educación Especial y Derechos Humanos. Foro de Educación Especial. Bogotá. Ministerio de Educación.

Constitución Política de Colombia (1991). Santafé de Bogotá.

Cunningham, C., (1986). Down ’s Syndrome and Introduction for parents. London: Souvenir Press.

De Lorenzo, E., (1985). Integración de los discapacitados al ambiente comunitario y escolar: Uruguay: Instituto Interamericano del niño.

Etscheidt, S; Heston, M. ; y Kliewer, C. (1999). Inclusive Education: Philosophy of lnclusive Education. New York: College of Education University of Northern Iowa.

Jaramillo y Neira. (1992). Programa tutorial cruce de Edades para niños con Retardo Mental leve, integrados al primer grado de educación básica: Medellín. Facultad de Psicología Universidad de Antioquia.

Jarque, J.M. (1985). La Integración: Perspectiva histórica y situación actual. Siglo cero. No. 101, pp. 20-25.

Juárez A., e Izquierdo G, (1988). Integración en Europa; Recomendaciones del BIAR Ponencia presentada en el I Congreso de Fiapas, Burgos. España.

Ley 60 dc 1.993.

Ley 115 de 1.994.

Ministerio de Educación Nacional. (1991). Metodología reflexiva participativa para desarrollar los talleres de sensibilización para integración educativa. Bogotá: M.E.N.

Monereo, C. (1985). Un análisis crítico de los conceptos vinculados a la integración escolar: Siglo cero. No.101, pp.26-46.

Naciones Unidas (1983). Programa de Acción Mundial para los Impedidos. Nueva York, EE.UU., N.U.

OREALC UNESCO, (1991). Proyecto principal de Educación en América Latina y el Caribe. Sus objetivos, carácter y modalidades de acción. Santiago de Chile. Orealc.

PTREV (1992). Programa de prevención, tratamiento y rehabilitación de las discapacidades y disturbios en la edad evolutiva. 1 987-1988.

Ruiz, R. (1988). Técnicas de individualización didáctica. Adecuaciones curriculares individualizadas para alumnos con necesidades educativas especiales. Madrid: Cincel.

Silva, A., (1989). Integración y Conciencia Social. Caracas: primer seminario nacional para la integración de las personas con necesidades especiales.

Stainback, S. y Stainback, W., (1985). Integration of students with severe handicaps into regular schools. EE.UU.: Council for exceptional Children.

Unesco (1988). Examen de la situación actual de la educación especial. Paris: Unesco.

Van Steenlandt, D. (1991). La integración de niños discapacitados a la educación común. Chile: Unesco-Orealc.

Wolfensberger, W. (1986). El debate sobre la normalización. Siglo Cero, 105,12-28.
URI: https://hdl.handle.net/10983/23064
ISSN: 0123-9155
Is part of: Acta Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 95-106
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
623-1720-1-SM.pdfArticulo principal760.99 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.