Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHewitt Ramírez, Noheliaspa
dc.contributor.authorRozo Sánchez, María Margaritaspa
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.description.abstractThe objective of this research was to propose educational strategies that facilitate the social school integration of students with Down’s Syndrome, from the analysis of the experiences that had five handicapped children, 4 to 8 years old, at a preeschool setting. It was a qualitative-etnographic research. The data collection used were a participatory observation, a structured survey and a campus diary. The analysis of results used the following categories: interaction with others, participation in diffe¬rent activities, and participation in the educational process. The categories are the product of content analysis methods and constant comparison. The process of trian¬gulation used campus diary and observers.The conclusion is that social school inte¬gration is a beneficial alternative to individuals with Down’s Syndrome that requires a planed process and an active participation of the different educational agents.spa
dc.publisherUniversidad Católica de Colombia. Facultad de Psicologíaspa
dc.date.accessioned2019-05-21T16:19:15Zspa
dc.date.available2019-05-21T16:19:15Zspa
dc.date.issued1999-11spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.citationHewitt Ramírez, N., & Rozo Sánchez, M. (1999). Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 95-106. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/623spa
dc.identifier.issn0123-9155spa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10983/23064spa
dc.language.isospaspa
dc.relation.ispartofActa Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 95-106spa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.titleExperiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Downspa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.subject.proposalDOWN’S SYNDROMEspa
dc.subject.proposalSOCIAL INTEGRATION AT SCHOOLspa
dc.subject.proposalEDUCATIONAL STRATEGIESspa
dc.subject.proposalSÍNDROME DE DOWNspa
dc.subject.proposalINTEGRACIÓN SOCIAL EN LA ESCUELAspa
dc.subject.proposalESTRATEGIAS EDUCATIVASspa
dc.relation.referencesCajiao, F., (1991). Educación Especial y Derechos Humanos. Foro de Educación Especial. Bogotá. Ministerio de Educación.spa
dc.relation.referencesConstitución Política de Colombia (1991). Santafé de Bogotá.spa
dc.relation.referencesCunningham, C., (1986). Down ’s Syndrome and Introduction for parents. London: Souvenir Press.spa
dc.relation.referencesDe Lorenzo, E., (1985). Integración de los discapacitados al ambiente comunitario y escolar: Uruguay: Instituto Interamericano del niño.spa
dc.relation.referencesEtscheidt, S; Heston, M. ; y Kliewer, C. (1999). Inclusive Education: Philosophy of lnclusive Education. New York: College of Education University of Northern Iowa.spa
dc.relation.referencesJaramillo y Neira. (1992). Programa tutorial cruce de Edades para niños con Retardo Mental leve, integrados al primer grado de educación básica: Medellín. Facultad de Psicología Universidad de Antioquia.spa
dc.relation.referencesJarque, J.M. (1985). La Integración: Perspectiva histórica y situación actual. Siglo cero. No. 101, pp. 20-25.spa
dc.relation.referencesJuárez A., e Izquierdo G, (1988). Integración en Europa; Recomendaciones del BIAR Ponencia presentada en el I Congreso de Fiapas, Burgos. España.spa
dc.relation.referencesLey 60 dc 1.993.spa
dc.relation.referencesLey 115 de 1.994.spa
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional. (1991). Metodología reflexiva participativa para desarrollar los talleres de sensibilización para integración educativa. Bogotá: M.E.N.spa
dc.relation.referencesMonereo, C. (1985). Un análisis crítico de los conceptos vinculados a la integración escolar: Siglo cero. No.101, pp.26-46.spa
dc.relation.referencesNaciones Unidas (1983). Programa de Acción Mundial para los Impedidos. Nueva York, EE.UU., N.U.spa
dc.relation.referencesOREALC UNESCO, (1991). Proyecto principal de Educación en América Latina y el Caribe. Sus objetivos, carácter y modalidades de acción. Santiago de Chile. Orealc.spa
dc.relation.referencesPTREV (1992). Programa de prevención, tratamiento y rehabilitación de las discapacidades y disturbios en la edad evolutiva. 1 987-1988.spa
dc.relation.referencesRuiz, R. (1988). Técnicas de individualización didáctica. Adecuaciones curriculares individualizadas para alumnos con necesidades educativas especiales. Madrid: Cincel.spa
dc.relation.referencesSilva, A., (1989). Integración y Conciencia Social. Caracas: primer seminario nacional para la integración de las personas con necesidades especiales.spa
dc.relation.referencesStainback, S. y Stainback, W., (1985). Integration of students with severe handicaps into regular schools. EE.UU.: Council for exceptional Children.spa
dc.relation.referencesUnesco (1988). Examen de la situación actual de la educación especial. Paris: Unesco.spa
dc.relation.referencesVan Steenlandt, D. (1991). La integración de niños discapacitados a la educación común. Chile: Unesco-Orealc.spa
dc.relation.referencesWolfensberger, W. (1986). El debate sobre la normalización. Siglo Cero, 105,12-28.spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
623-1720-1-SM.pdfArticulo principal760.99 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.