Title: Investigación en psicología: aplicaciones e intervenciones
Authors: Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
Ayala-Rodríguez, Nelly
Camelo-Roa, Sandra Milena
Delgado-Abella, Leonor Emilia
Moreno-Méndez, Jaime Humberto
Sánchez-Mendoza, Vanesa
Vargas-Espinosa, Nancy Marina
Keywords: PSICOLOGÍA-INVESTIGACIONES
Issue Date: 2018
Publisher: Bogotá: Universidad Católica de Colombia, 2018
Citation: Avendaño-Prieto, B. L, Ayala-Rodríguez, N., Camelo-Roa, S. M., Delgado-Abella, L. E., Moreno-Méndez, J. H., Sánchez-Mendoza, V., & Vargas-Espinosa, N. M. (Eds.). (2018). Investigación en psicología: aplicaciones e intervenciones. Bogotá: Editorial Universidad Católica de Colombia.
Series/Report no.: Colección Logos Vestigium;No. 5
Abstract: This book presents some of the accumulated knowledge at the Faculty of Psychology as a product of the coordinated effort of a group of researchers, teachers, and students from the Universidad Católica de Colombia and partner institutions. The studies are organized around an agenda of problems, interests, concerns, and needs within the seven research and curricular integration lines in psychology: behavioral neurosciences; health and addiction clinic; educational psychology; legal psychology and criminology; organizational psychology; social, political, and community psychology; and research methods in behavioral sciences. Regarding methodology, this document provides examples of micro-ethnographies, impact evaluations of educational programs, characterizations of psychosocial dynamics, ex post facto interventions, designs and evaluations of psychological measurement instruments, as well as pre-experimental studies. Throughout the chapters, the following topics are addressed: psychological constructs and social issues such as political participation, neurofeedback, homicide, domestic violence, and even community awareness, in addition to applications of the Rasch model of the Item Response Theory to evaluate the technical quality of psychological assessment instruments in the educational, organizational, and legal spheres. In short, this book reflects the diversity of methodological strategies and theoretical practices
Este libro presenta parte del conocimiento acumulado de la Facultad de Psicología como producto del esfuerzo coordinado de un grupo de investigadores, docentes y estudiantes de la Universidad Católica de Colombia e instituciones aliadas. Las investigaciones se articulan en torno a la agenda de problemas, intereses, inquietudes y necesidades de siete líneas de investigación e integración curricular en psicología: neurociencias del comportamiento; clínica de la salud y de las adicciones; psicología educativa; psicología jurídica y criminología; psicología de las organizaciones; psicología social, política y comunitaria; y métodos de investigación en ciencias del comportamiento. Con respecto a lo metodológico, en este documento se da cuenta de ejemplos de microetnografías, evaluaciones de impacto de programas educativos, caracterizaciones de dinámicas psicosociales, intervenciones expost-facto, diseño y evaluación de instrumentos de medición psicológica, y estudios preexperimentales; y en cuanto a los temas, a lo largo de los capítulos se abordan constructos psicológicos y problemáticas sociales como la participación política, la neurorrealimentación (neurofeedback), el homicidio, la violencia doméstica e, incluso, la conciencia comunitaria, además de las aplicaciones del modelo de Rasch de la Teoría de Respuesta al Ítem para evaluar la calidad técnica de instrumentos de evaluación psicológica en los ámbitos educativo, organizacional y jurídico. En síntesis, este libro es reflejo de la diversidad de estrategias metodológicas y prácticas teóricas de los psicólogos, como científicos del comportamiento, en un contexto social cambiante y complejo.
Description: 200 p.
URI: https://hdl.handle.net/10983/23555
ISBN: 978-958-5456-42-6 (impreso)
978-958-5456-41-9 (digital)
Appears in Collections:CBCC. Libros Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
investigacion-en-psicologia.pdf1.66 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.