Techos de arcilla. Reflexiones sobre educación en el modelo de corresponsabilidad
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Resumen en español
The educational model for girls has been designed according to the role attributed to women in every moment of history. At present, despite the exiting parity of rights between men and women, real gender equality has not yet been achieved. Women still find a series of social limitations (“glass ceiling”) or personal limitations (“cement ceiling”) that prevent them from being equal. In terms of education, there exists another type of ceilings that we will call “clay ceiling,” which refers to visible or invisible educational barriers, as well as to the absence of capacities and aptitudes that impede the achievement of real equality; and which, due to their customary nature, are difficult to eradicate and place limits on both men and women. This paper proposes the acceptance of new educational values, such as co-responsibility and gender intelligence, in order to develop different vital expectations for both.
Resumen en español
El modelo educativo de las niñas se ha diseñado en atención al papel atribuido a las mujeres en cada momento de la historia. En la actualidad, a pesar de existir paridad de derechos entre varones y mujeres, la igualdad real no se ha conseguido; las mujeres se encuentran con una serie de limitaciones sociales (techo de cristal) o personales (techo de cemento) que lo impiden. En materia educativa existe otro techo que se llamará “de arcilla”, esto es, barreras educativas visibles o invisibles, ausencia de capacidades y aptitudes, que impiden la consecución de la igualdad efectiva y, por su carácter consuetudinario, son difíciles de erradicar y limitan tanto a varones como a mujeres. Se propone la asunción de nuevos valores educativos, como la corresponsabilidad y la inteligencia de género, para proponer diferentes expectativas vitales de unos y otras.