Title: Political budget cycles in Latin America, 1982-2014
Other Titles: Ciclos políticos presupuestales en América Latina, 1982-2014
Authors: Mejía Reyes, Pablo
Reyes Hernández, Marlen Rocío
Riguzzi, Paolo
Keywords: POLÍTICA ECONÓMICA
GASTO PÚBLICO
LATINOAMÉRICA
CICLO POLÍTICO PRESUPUESTAL
Issue Date: Jan-2020
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas
Citation: Mejía Reyes, P., Reyes Hernández, M. R., & Riguzzi, P. (2020). Political budget cycles in Latin America, 1982-2014. Revista de Finanzas y Política Económica, 12(1), 237-271.
Abstract: This paper aims to detect the presence of political budget cycles (PBuCs) around presidential elections in four large Latin American countries (Argentina, Chile, Colombia, and Mexico) over the 1982-2014 period, in the framework of democratic regimes. Extended autoregressive models are estimated for total public expenditure and their chief components, considering the effect of economic fluctuations. Among the most important findings, weak evidence of PBuCs was found in the case of Argentina and Chile, while in the case of Mexico and Colombia, post-electoral adjustments in budget items sensitive to political manipulation were found, such as subsidies and public works, along with pre-electoral increases in total expenditure in the former one, and in goods and services in the latter.
Resumen: el objetivo de este artículo es detectar la presencia de ciclos políticos presupuestales (CPP) en torno a las elecciones presidenciales de cuatro grandes países latinoamericanos (Argentina, Chile, Colombia y México) durante el periodo 1982-2014, en el contexto de regímenes democráticos. Para ello, se estiman modelos autorregresivos extendidos para gasto público total y sus componentes principales, considerando el efecto de las fluctuaciones cíclicas. Entre los hallazgos más importantes está la evidencia débil de CPP en los casos de Argentina y Chile, mientras que en los casos de México y Colombia se encontraron ajustes postelectorales en partidas presupuestarias sensibles a la manipulación política, como subsidios y obras públicas, junto con aumentos preelectoralesen el gasto total en el primero, y en bienes y servicios en el segundo.
URI: https://hdl.handle.net/10983/25671
ISSN: 2248-6046
Appears in Collections:CAD. Finanzas y Política Económica

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