Title: El mercado hipotecario y el financiamiento de la vivienda
Mortgage market and the financing of the housing
Authors: Salas Rada, Gustavo Alberto
Keywords: FINANCIAMIENTO
VIVIENDA
MERCADO HIPOTECARIO
POLÍTICAS
FUNDING
HOUSING
MORTGAGE MARKET
POLICY
PRESTAMOS HIPOTECARIOS-COLOMBIA
VIVIENDA-ASPECTOS SOCIOECONOMICOS-COLOMBIA
VIVIENDA-FINANCIACION-COLOMBIA
Issue Date: Jun-2010
Citation: Salas Rada, G. A. (2010). El mercado hipotecario y el financiamiento de la vivienda. Revista Finanzas y Política Económica, Vol.2 (1) Recuperado de http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/RFYPE/article/view/548/569
Abstract: Funding for housing in Colombia has made in recent years a significant development. It has been instrumental in fashioning three complementary elements: 1) elimination of the effect of inflation on the value of the debts of long-term, the first by way of developing a unit of account indexed to inflation, which is credible and transparent (the UVR), and subsequently with the abatement of inflation as a macroeconomic phenomenon, 2) reform the system of financing involving the issuance of the Law 546/99, which was key to the birth and achievement of a market mortgage securities, and 3) the social housing policy, under which the State has been moving gradually, though perhaps slowly, toward the allowance of demand for housing groups with more difficult access to private markets funding. The changes in the macroeconomic environment, the legislation of the construction and categorical definition of a right to decent housing to undertake Colombian state to devise strategies to respond to the constitutional mandate because the efforts have not been of significant impacts and policy Funding has presented fluctuations which have affected its effectiveness
El financiamiento a la vivienda en Colombia ha alcanzado en los últimos años un significativo desarrollo. Para ello ha sido fundamental la configuración de tres elementos complementarios: 1) la eliminación del efecto de la inflación sobre el valor de las deudas de largo plazo, primero por la vía de desarrollar una unidad de cuenta indexada a la inflación, que sea creíble y transparente (la UVR) y, posteriormente, con el abatimiento de la inflación como fenómeno macroeconómico; 2) la reforma al régimen de financiación con la expedición de la Ley 546/99, que fue clave para el nacimiento y progreso de un mercado de títulos hipotecarios, y 3) la política social de vivienda, según la cual el Estado se ha ido moviendo progresivamente, aunque tal vez con lentitud, hacia el subsidio de la demanda de vivienda de los grupos con más dificultades de acceso a los mercados privados de financiamiento. Los cambios en el entorno macroeconómico, en la legislación de la construcción y la categórica definición de un derecho a la vivienda digna comprometen al Estado colombiano a diseñar estrategias para responder al mandato constitucional, pues los esfuerzos no han sido de impactos significativos, y la política de financiamiento ha presentado fluctuaciones que han afectado su efectividad.
URI: http://hdl.handle.net/10983/628
ISSN: 2248-6046
Is part of: Revista Finanzas y Política Económica, Vol. 2 no. 1 (ene.-jun. 2010); p. 104-122
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