Title: Discapacidad y rezago escolar: riesgos actuales
Authors: Acle Tomasini, Guadalupe
Roque Hernández, Ma. Del Pilar
Zacatelco Ramírez, Fabiola
Lozada García, Rosalinda
Martínez Basurto, Laura Ma.
Keywords: RIESGO EDUCATIVO
DETECCIÓN TEMPRANA
DISCAPACIDAD
VULNERABILIDAD Y FACTORES DE PROTECCIÓN
EDUCATIVE RISK
EARLY IDENTIFICATION
DISABILITY
VULNERABILITY AND PROTECTION ELEMENTS
DISCAPACIDAD (PSICOLOGIA)
PRUEBAS (PSICOLOGIA)
Issue Date: Dec-2007
Publisher: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
Citation: Acle Tomasini, G., Roque Hernández, M., Zacatelco Ramírez, F., Lozada García, R., & Martínez Basurto, L. (2007). Discapacidad y rezago escolar: riesgos actuales. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 19-30. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/208
Abstract: An exploratory study was conducted to establish the educational risk profile of first and second grade children and to analyze its relationship with school and family risk factors. The WISC-RM was administered to 206 children, who attended a public school; 51% of them were from first grade and 49%, from second grade. Other specific tests were administered to those children who showed some kind of disability. Their teachers were interviewed as well as 24 of their mothers. The resulting profile highlighted that a significant percentage (37%) of the children who had just started school showed some kind of problem related to school and family risk factors. The relevance of early detection and intervention is stressed in order to prevent school desertion.
Se realizó un estudio exploratorio para establecer el perfil de riesgo educativo de niños de primero y segundo grado de primaria, y analizar su relación con factores escolares y familiares. Se aplicó el WISC-RM a 206 niños, 51% de primer grado y 49% de segundo de una escuela pública. A quienes se les detectó algún tipo de dificultad, se les aplicaron instrumentos específicos, además de entrevistar a sus maestros y a 24 madres de estos niños. El perfil resultante mostró que un 37% de los menores que iniciaban la primaria, presentaban algún tipo de problema conjuntamente con factores de riesgo familiar y social. Se enfatiza la necesidad de evitar la deserción por discapacidad mediante la detección e intervención tempranas.
URI: http://hdl.handle.net/10983/984
ISSN: 0123-9155
Is part of: Acta Colombiana de Psicología, Vol. 10, no. 2 (jul.-dic. 2007); p. 19-30
Appears in Collections:CAA. Acta Colombiana de Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
v10n2a03.pdf90.43 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.